Una de les tasques que estic realitzat a l’escola és el
suport educatiu a un alumne amb NEE de
quart de primària, dins de l’aula ordinària en l’assignatura de matemàtiques. M’agradaria
fer referència a la manera en com es treballen les matemàtiques en aquesta classe
ja que s’allunya de la metodologia tradicional basada en el llibre de text, que
encara avui dia s’utilitza en moltes escoles públiques catalanes.
En aquest cas, la mestra utilitza una metodologia vivencial: pràctica i útil que parteix del context proper als alumnes. Aquesta
metodologia té molts avantatges ja que afavoreix
la motivació dels alumnes, l’aprenentatge significatiu, el treball
col·laboratiu en petit grup així com la resolució de problemes i cerca de respostes
a través de la reflexió individual i conjunta, fomentant la creativitat, l’intercanvi
d’idees i el consens entre els companys.
Alguns exemples d'activitats realitzades són els següents:
A continuació us convido a escoltar el programa de Blog
de Mestres dels Informatius de Catalunya Ràdio, on es visiten
escoles i instituts de tot el país per descobrir noves propostes educatives. L’audio
que us recomano s’anomena Matemàtiques pràctiques i útils i ens
parla de l’experiència duta a terme a l'Institut Arquitecte Manuel Raspall de
Cardedeu.
Els professors expliquen que la metodologia que utilitzen a
l’àrea de matemàtiques, es basa en la pràctica i el treball col·laboratiu en
petit grup. Per exemple, per treballar les àrees, parteixen de la qüestió “quants
hi cabem?” i a partir d’aquí dedueixen i inventen maneres per poder mesurar l’àrea
de diferents espais.
En la meva opinió, aquesta proposta comparteix un model
educatiu molt semblant a la que plantejava
anteriorment però en un nivell educatiu
superior. Crec que és molt positiu que
els mestres creïn nous programes educatius i sobretot que els comparteixin a la
xarxa per poder servir d’inspiració i estendre les bones pràctiques.
Podeu escoltar el fragment del programa en el següent link:
Me lo contaron y lo olvidé; lo vi y lo entendí; lo hice y lo aprendí. (Confuccio)
La metodologia vivencial és molt útil i pràctica, i permet als alumnes manipular amb els elements i comprendre millor els continguts de matemàtiques que es treballen a l'aula.
ResponEliminaSi tinc de triar el joc més atractiu per mi és la mesura de longitud amb el joc de petanca. És molt divertit i a més un joc molt tradicional que permet que els avis juguin amb els seus néts.
A veure si tens més propostes posa-les que sempre va bé, per agafar idees en la nostra professió.
Moltes gràcies Alba, molt interessant la metodologia utilitzada en l'assignatura de matemàtiques, que com expliques té molts avantatges que afavoreixen l'aprenantge dels alumnes. Encara seria més interessant si aquests jocs que proposen sortissin com a problemes seus propis, que ells mateixos se'ls plantegessin, que hi hagués una finalitat o intenció/motivació real. Per exemple, volem fer un pastís doncs mesurem les quantitats, medim la circumferència final del pastís i la dividim en trossos per poder-nos-el menjar,... tot plegat per propiciar que l'aprenantatge sigui encara més significatiu!
ResponEliminaGràcies per les vostres aportacions. Us recomano que escolteu l'enllaç que he adjuntat al final de tot, on hi ha una altra experiència relacionada amb les matemàtiques vivencials. :)
ResponElimina