Avui m’agradaria parlar sobre les Unitats d’Suport a
l’Educació Especial (USEE). Durant les últimes setmanes he pogut participar en
la intervenció que realitza la meva tutora de pràctiques a les USEEs de
l’escola. En el centre hi ha 3 USEEs: Proa (per cicle infantil), Timó (per
cicle inicial i 3r de primària) i Popa (per 4t, i cicle superior), amb 8-10
alumnes per classe, una mestra d’EE i una educadora a temps complet. També hi
ha un vetllador itinerant. La USEE és un
recurs que té com a objectiu afavorir la participació dels alumnes amb NEE en
l’escola ordinària, tot promovent un model inclusiu.
Però, què entenem per inclusió? Inclusió és més que un
mètode, una filosofia o una agenda d’investigació; és una forma de vida; es
tracta de «viure junts»; consisteix a «donar la benvinguda a l’estranger que
torna» i ser novament partícips de la totalitat. Senzillament creiem que la
inclusió és una manera millor de viure. És el contrari de segregació i
d’apartheid. La inclusió determina els llocs on vivim, on rebem l’educació, on
treballem i on ens divertim. És canviar els nostres cors i els nostres valors.(Pearpoint i Forest, 1992:15)
Cal remarcar, per tant, que integració i inclusió no són
sinònims, tot i que a vegades els utilitzem indistintament. La integració, fa
referència a la “normalització” educativa dels nens amb discapacitat dins de
l’escola ordinària, centrant-se en la importància de compartir un mateix espai
educatiu. L’educació inclusiva, en canvi, no només defensa la convivència en un
mateix espai educatiu, sinó que a més,
aposta per un model d’escola on tothom hi tingui cabuda, adaptant el
context a les necessitats educatives dels alumnes. Així doncs, l’escola
inclusiva ha de complir característiques següents:
- Centrar-se en les capacitats i punts forts de l’alumne, i no en les discapacitats i el diagnòstic.
- Significar un canvi en profunditat del sistema escolar i en els valors socials.
- Estar basada en principis d'equitat, cooperació i solidaritat.
- Acceptar la diferència, les individualitats i característiques personals com una riquesa.
El model inclusiu és un tret d’identitat que defineix
l’escola, per aquest motiu, es prioritza l’escolarització dels alumnes amb NEE
dins l’aula ordinària sempre que sigui possible.No obstant això, les
característiques d'alguns alumnes no els permeten romandre la totalitat de les
hores lectives a l'aula ordinària (com són casos d'Autisme, Síndrome X fràgil,
retard mental, Síndrome de Seckel, Trastorns psicòtics, etc.) La CAD juntament
amb l’EAP s’encarreguen de fer aquesta valoració i decidir quina és l'atenció
educativa més adient a cada cas. La USEE facilita la realització d’aprenentatges
més instrumentals, funcionals i terapèutics adaptats a les capacitats dels
alumnes, promovent l'autonomia personal.
La meva tutora juntament amb les mestres de les USEEs
realitzen Plans Individualitzats (PI) flexibles que s'adapten a cada alumne en
funció de les seves necessitats.
L’alumnat d’USEE amb més dificultats també té un grup
ordinari de referència amb qui participa en les sessions d’educació física,
música, plàstica, biblioteca, menjador, activitats, excursions, sortides,
colònies, festes, tallers, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada